Fail Panitia Dan Buku Kelas Membaca dan Menghafaz alquranKKQ 2022

Contoh Soalan KKQ Ting 1-5

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

MAKDIS

Fail Panitia Dan Buku KKQ

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Kajian Tindakan PAI

29 Jun 2011

INFO : Belanda Akan Larang Penyembelihan Islami



Perlakuan terhadap hewan sebelum disebembelih menjadi isu sensitif di Belanda

Perlakuan terhadap haiwan sebelum disembelih menjadi isu sensitif di Belanda

Warga Muslim dan Yahudi di Belanda mungkin tidak akan boleh lagi bebas untuk menyembelih haiwan mengikuti aturan agama mereka jika undang-undang baru yang melarang ritual penyembelihan berdasarkan ajaran agama mereka diterima.

Berdasarkan undang-undang yang dinilai kontroversial oleh pemuka komuniti Muslim dan Yahudi, semua haiwan harus dipengsankan dahulu(stunned) sebelum disembelih untuk mengurangi rasa sakit.

Ketentuan ini bertolak belakang dengan konsep penyembelihan halal yang dianut banyak warga Muslim dan juga konsep kosher yang dipraktikkan umat Yahudi.

Setelah rancangan undang-undang itu diprotes oleh masyarakat Muslim dan Yahudi, suatu kompromi disepakati; mereka akan diperkenankan untuk mempertahankan ketentuan penyembelihan haiwan jika mereka boleh membuktikan bahwa cara yang mereka praktikan tidak mempeparah penderitaan haiwan.

Sebagaimana di banyak negara Barat, tukang potong haiwan di Belanda diharuskan untuk membuat pengsan haiwan sebelum penyembelihan.

Namun, selama ini tukang potong haiwan dari kalangan Muslim dan Yahudi mendapat perkecualian atas dasar kebebasan beragama.

Dengan demikian, mereka boleh menyembelih haiwan yang masih-masih benar sadar dengan memotong pembuluh arteri di leher mereka dengan pisau yang sangat tajam, seperti yang dipraktikkan di banyak negara Muslim.

Konsesi

Majoriti ahli politik parlimen Belanda kini sepakat bahwa kebebasan beragama tidak boleh menjadi alasan pembenar untuk membiarkan haiwan mengalami keadaan yang mereka pandang sebagai penderitaan tidak perlu.

Yahudi dan Muslim berkeyakinan bahwa cara penyembelihan mereka kurang menyakitkan daripada stunning.

Setelah berbulan-bulan debat, konsesi akhirnya diajukan.

Konsesi itu menyebutkan masyarakat kedua agama akan mendapat waktu untuk mengajukan bukti bahwa haiwan yang disembelih dengan cara tradisional tidak mengalami rasa sakit yang lebih parah daripada yang dibuat pengsan sebelum disembelih.

Namun, kubu pendukung dan penentang undang-undang baru sepakat bahawa menemukan bukti semacam itu hampir mustahil, dan tukang potong haiwan halal dan kosher akan dilarang.

Kalangan lembaga-lembaga Muslim menyatakan larangan baru ini menjadi pertanda baru toleransi yang menipis terhadap Islam di Eropah.

Untuk menangani undang undang baru tersebut, warga Muslim dan Yahudi telah berencana untuk mengimport daging halal dan kosher dari beberapa negara tetangga Belanda, termasuk Belgium dan Jerman.


__,_._,___

Tiada ulasan: