Fail Panitia Dan Buku Kelas Membaca dan Menghafaz alquranKKQ 2022

Contoh Soalan KKQ Ting 1-5

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

MAKDIS

Fail Panitia Dan Buku KKQ

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Kajian Tindakan PAI

8 Sep 2011

ARTIKEL : Jangan lokek dengan ibu bapa


Jangan lokek dengan ibu bapa

~ gambar hiasan ~


Agak menyedihkan berita yang dibaca pada pagi raya ke-4, yang bertajuk '500,000 tersisih' ini. Berita lengkap seperti di bawah.

Ibu bapa warga emas tak pernah terima wang daripada anak.

Ðilaporkan, lebih 500,000 ibu bapa yang terdiri daripada warga emas di Malaysia tidak pernah menerima bantuan kewangan daripada anak masing-masing bagi meneruskan kehidupan masa tua mereka. Fenomena yang disifatkan tidak sihat untuk pembangunan keluarga dan sosial itu membabitkan 636,461 warga emas atau 26% daripada keseluruhan 2.4 juta warga emas yang berusia lebih 60 tahun di negara ini. Penemuan itu adalah hasil Kajian Penduduk Keluarga Malaysia (KPKM) kali ke 4 oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) serta dipadankan dengan hasil Banci Penduduk dan Perumahan 2010.

Warga emas Selangor ramai diabai

Timbalan Ketua Pengarah (Ðasar) LPPKN, Ðr Anjli Doshi-Ghandi, berkata daripada jumlah itu, Selangor mencatatkan warga emas paling ramai tidak mendapat bantuan kewangan daripada anak, iaitu 94,720, diikuti Sarawak 69,267 dan Johor 63,919. Ia dipercayai berlaku akibat beberapa faktor, antaranya peningkatan taraf hidup, kesempitan hidup anak dalam menampung kehidupan sendiri, tiada hubungan mesra antara anak dan ibu bapa serta tiada kesedaran mengenai tanggungjawab terhadap ibu bapa.

Kajian di 18,875 kediaman pula mendapati 60% daripada warga emas meneruskan kehidupan secara berdikari dengan menghabiskan duit simpanan atau skim pelaburan, manakala 28% terpaksa bekerja, terutama dalam sektor pertanian, perikanan, perkhidmatan, jurujual, buruh dan tukang sapu untuk menyara hidup.

Selain itu, 62% warga emas dikesan mempunyai pendapatan kurang RM500, sekaligus menunjukkan mereka sukar meneruskan kehidupan tanpa bantuan kewangan daripada anak masing-masing. Malah, lebih menyedihkan ada yang mengharapkan bantuan kerajaan bagi meneruskan kehidupan, termasuk menjadi penghuni Pusat Penjagaan Orang Tua sebagai pilihan terakhir.

Namun, 28% ibu bapa mengakui menerima wang daripada anak, tetapi sekali dalam beberapa bulan, manakala sebahagian lagi membantu dari segi lain seperti memberi keperluan makanan. Anak seharusnya memberi perhatian kepada ibu bapa warga emas dengan memberi bantuan kewangan serta meluangkan masa daripada membiarkan kerajaan mengambil alih tugas itu.

Fenomena itu harus diberi perhatian kerana ia akan meningkat setiap tahun, selaras dengan pertambahan bilangan warga emas yang dijangka mencecah 3.4 juta menjelang 2020.

Hemm... bagaimanakah nasib kita di masa akan datang? Adakah kita juga akan mengalami nasib yang serupa? Tidak dinafikan, kerap juga saya mendengar atau membaca keluhan dan rungutan anak yang kurang sabar menjaga ibu bapa mereka yang uzur. Beban kerja di pejabat, urusan membina rumahtangga dan mendidik anak menjadi tekanan bagi mereka. Apalagi jika ditambah dengan tanggungjawab menjaga kedua-dua orang tua.

Jika ditanya pada generasi yang hidup pada zaman moden ini terhadap suatu pilihan, adakah mereka suka hidup serumah dengan ibu bapa atau berpisah - mungkin kebanyakan mereka memilih untuk berpisah daripada bercampur serumah dengan ibu bapa atau mentua. Tidak salah jika mereka mempunyai keinginan untuk hidup mandiri. Tetapi, yang menjadi masalah adalah bagaimana jika ibu bapa kita telah uzur dan perlukan penjagaan dan perhatian anaknya.

Sesiapa saja yang menerima kehadiran ibu bapa di dalam rumah mereka tentu memerlukan kekuatan dan kekentalan jiwa iaitu 'kesabaran'. Kita hendaklah sentiasa ingat kepada ganjaran yang Allah berikan sebagai balasannya. Untuk memastikan niat itu sentiasa terjaga dalam batas ikhlas kerana Allah, eloklah diperhatikan beberapa panduan untuk mendapatkan kekuatan dalaman bagi memelihara ibu bapanya yang uzur.

Yakin dengan keikhlasan menjaga mereka akan menjadi teladan yang baik untuk anak. Tangan yang membelai dengan penuh kasih, pandangan mata yang menghantar sinar kegembiraan, kata-kata yang manis dan wajah yang reda lahir dari hati yang ikhlas. Begitulah gambaran ideal adab seorang anak. Tunjukkan kepada anak kita begitulah cara melayan orang tua. Kelak mereka akan terbiasa dengan ajaran itu. Pepatah mengatakan, "bagaimana acuan, begitulah bentuk kuihnya" atau "bagaimana kuih, begitulah acuannya". Maksudnya, perlakuan ibu bapa menjadi contoh ikutan kepada anak-anak. Jika ibu bapa memberi contoh yang baik, maka itulah yang menjadi ikutan anak-anak, begitulah sebaliknya. Namun, tidak dapat kita nafikan, kadang-kala ada juga kuih yang tidak menjadi, sama ada hangus terbakar ataupun tak naik dengan sempurna a.k.a kuih 'bantat'. Jika ini yang berlaku, janganlah kita menyalahkan takdir yang telah tertulis untuk kita, mungkin ada hikmah sebalik ketentuan-Nya yang tidak kita ketahui.

Kita hendaklah menguruskan ibu bapa kita yang telah uzur dengan baik dan sempurna serta jangan terlalu berkira berapa wang tinggit yang telah dikeluarkan untuk mereka. TIdak salah jika anak-anak berkorban untuk ibu bapanya, malah ia satu tuntutan agama. Berkorban di sini bukan sahaja setakat wang ringgit, malah melibatkan masa dan tenaga.

Peruntukanlah dirimu untuk mereka

Ada sesetengah anak yang jijik melihat ibu bapa yang telah tua dengan muka yang berkedut, buang najis merata tempat dan mempunyai karenah yang memeningkan dan mahu dilayan sepenuh masa. Disebabkan itu, ada yang menghantar ayah dan ibu ini ke rumah kebajikan.

Apabila kita kenang kembali zaman kecil kita, ayah dan ibu tidak pernah jijik membasuh najis kita. Mereka juga sabar melayan dan memantau karenah kita yang lasak. Mereka sibuk mencari nafkah untuk kelaurga dan pelbagai kerja lain lagi yang perlu dilakukan. Namun, mereka tidak cuai memastikan supaya ada masa dan perhatian diperuntukkan untuk kita. Buktinya, hari ini kita mampu membesar dan berjaya. Kita membesar kerana meraka menjaga dan menyuapkan kita makanan dengan izin Allah SWT. Adilkah pengorbanan itu dibalas dengan keluhan dan perbuatan mengungkitapabila tiba saat kita pula yang perlu menjaga mereka?

__,_._,___

Tiada ulasan: