Soalan KKQ Ting 1- 5

Kemahiran al-Quran

Pendidikan Syariah Islamiyyah Ting. 4 & 5

BAHAN PEPERIKSAAN KKQ

MODUL KKQ TING 3 & 5

Nota Kerja Pendidikan Syariah Islamiyyah

Pendidikan Al-Quran Sunnah

Kajian Tindakan PAI

Contoh Sasaran Kerja Tahunan SKT

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Fail MAKDIS (Majlis Kegiatan Dakwah Islam Sekolah)

Merangsang Otak Kanan - Teknik Jepun Shichida Methods

1. Sewaktu anak nak tidur atau tidur-tidur ayam, cakap kat die sepenuhhati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anaksoleh, dia budakkuat, tak sakit, dia budak pandai dsb. Sbb during tidur-tidur ayam ni otakkanan sedang bekerja, otak kiri dah tidur dah, tapi kena buat seikhlashati...kalau tengah marah ..tak jadi. Kalau anak tu dah tidur,ramas-ramas jari atau tangan dia, macam picitlah supaya dia kembali berada dalam tidur2 ayam

2. Start guna cards untuk ajar anak ABC-Z . Buat card banyak-banyak dan tunjuk kat dia cepat-cepat. Macam..a. .b..c..d. .e, insya Allah cepat die dapat sebab bilakita tunjuk kad laju-laju atau cepat-cepat otak kanan die bekerja keras untuk tangkap apa benda yang kite tunjuktu...kita boleh buat card 1,2,3, gambar-gambar. ..potonglah gambar katmana-mana dsb.

3. Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, so ajar anak main tanah liat, main water colour, melukis, gunting kertas, origami dsb.Boleh juga cuba lukis gambar,contohnye rama2, tapi sebelah sahaja dan suruh mereka sambung lukisan tersebut. Ini pun dapat mengaktifkan penggunaanotak kanan.

4. Jgn memarahi menengking anak sebab mereka boleh menyimpan semuanya dalam otak kiri. Sebaiknya laksanakan balik cara no 1 tadi.

5. Satu lagi perkembangkan imaginasi mereka dengan bercerita dekat mereka dan suruh mereka menyambung cerita tersebut tu.

6. Main teka-teki dengan satu barang dalam kotak tissue and suruh mereka meneka apa benda tu yang ada dalam kotak tersebut. Lama-kelamaan mereka mengembangkan six sence.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini