Fail Panitia Dan Buku Kelas Membaca dan Menghafaz alquranKKQ 2022

Contoh Soalan KKQ Ting 1-5

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

MAKDIS

Fail Panitia Dan Buku KKQ

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Kajian Tindakan PAI

29 Mac 2008

Pemimpin Zuhud

1 - Peribadinya :
============ ==

Khuzaimah Abu Muhammad bin al-3abid meriwayatkan :
Umar Abdul Aziz berkata :
Tidak pernah aku memberi sesuatu kepada seseorang melainkan aku merasakan pemberian itu tiada nilainya. Aku merasa malu untuk memohon syurga daripada Allah SWT sedangkan aku bersikap bakhil untuk memenuhi permintaan seseorang. Aku takut kalau2 dikatakan padaku di ahirat nanti :
Seandainya syurga itu milikmu, sudah tentu engkau lebih bakhil dari Allah SWT.


2. Keperihatinannya :
============ ==

Abu Syaiban berkata :
Umarah bin Nusaiy telah mengirimkan kepada Umar melalui aku dua raga tamar yang pertama kali masak.

Ketika aku serahkan tamar terebut kepadanya, ia bertanya :
Apakah kenderaan yang engkau gunakan untuk membawa tamar ini?

Jawab ku :
Kenderaan penghantar surat.

Umar berkata :
Kalau begitu, jual kan la tamar ini.

Aku pun terus menjual kepada seorang lelaki Bani Marwan dengan harga 18 dirham.
Kemudian lelaki tersebut menghadiahkan kembali tamar tersebut kepada Umar.

Apabila ianya di bawa kembali kepada Umar, beliau bertanya :
Wahai Abu Syaiban, Bukankan ini tamar yang telah engkau berikan kepadaku sebelum ini?

Jawabku : Benar Tuan.

Lalu aku meletakkan salah satu raga tamar tersebut di hadapan Umar dan kami memakannya. Raga yang kedua Umar serahkan kepada isterinya. Duit 18 dirham pula telah di serahkan pada Baitul Mal.

Tiada ulasan: