BAHAN PEPERIKSAAN KKQ 2014

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

Nota Kerja Pendidikan Syariah Islamiyyah 5 Ibnu Sina 2014

Kemahiran al-Quran

Soalan KKQ Ting 1- 5

Pendidikan Al-Quran Sunnah

Pendidikan Syariah Islamiyyah Ting. 4 & 5

Pendidikan Islam Ting1 & Ting 2

Latih Tubi Bahasa Arab

Kajian Tindakan PAI

Rancangan Tahunan PI & PSI

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Contoh Sasaran Kerja Tahunan SKT

Fail MAKDIS (Majlis Kegiatan Dakwah Islam Sekolah)

Contoh Pamplet Hari Kebesaran Islam

Sistem borang Claim

Kamus Jawi

Sofware

Koleksi Ceramah MP3 (New)

23 Mac 2009

Siapa suami yang layak dihormati?

Siapa suami?

Lelaki yang mengucapkan qabul (akad terima) janji perkahwinan dengan seorang gadis atau wanita tertentu. Termasuk dalam definisi ini juga lelaki yang ‘dipaksa’ menikahi atau mengahwini gadis/wanita yang bukan pilihannya.

Kelayakan sebagai suami

Tidak semua lelaki layak menjadi suami. Kelayakan menjadi suami bukan terletak kepada umur, pangkat pekerjaan, banyaknya harta atau kacak paras rupa.

Syariat Islam menetapkan terdapat lima hukum asas bagi seseorang lelaki yang berhasrat untuk melangsungkan perkahwinan dengan pasangannya. Hukum asas inilah yang menjadi pertimbangan kelayakan seorang lelaki untuk berkahwin dan memegang status seorang suami.

Kenapa hanya lelaki? Kerana lelaki adalah ketua keluarga dan bila ketua adalah seorang yang betul-betul layak, insyaAllah ketua ini akan mampu melayarkan bahtera rumahtangganya berlandaskan kehendak syariat dan mampu merealisasikan perkahwinan menepati prinsip dan hikmahnya.

Lima hukum tersebut ialah wajib, sunat, haram, makruh dan harus.

Wajib - apabila lelaki itu mampu dari segi fizikal dan kewangan malah dibimbangi sekiranya tidak berkahwin, takut terjerumus kepada maksiat zina.

Sunat - lelaki yang mampu dari segi fizikal dan kewangan dan mempunyai keinginan untuk berkahwin. Bezanya mereka tidak bimbang akan terlibat dengan zina sekiranya tidak berkahwin.

Haram - lelaki yang tidak mampu dari segi nafkah zahir dan batin. Haram juga bagi lelaki yang berkahwin dengan tujuan untuk memudaratkan isterinya.

Makruh - lelaki yang tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya tetapi berkeinginan untuk berkahwin.

Harus - lelaki yang tidak mempunyai sebab yang mendesak untuknya berkahwin dan tidak pula mengharamkan dia berkahwin.

Berdasarkan hukum asas ini, jika anda berada dalam kategori wajib, sunat dan harus, anda adalah lelaki yang layak berkahwin. Sebaliknya jika anda berada dalam kategori haram, sudah jelaslah anda memang tidak layak berkahwin. Jika anda berada dalam kategori makruh pula, secara mudahnya, walaupun anda tidak diharamkan berkahwin tetapi anda juga tidak layak berkahwin. Memanglah makruh sahaja dan bukan haram tetapi perkara makruh juga adalah perkara yang tidak disukai oleh Allah. Jika jelas dan nyata anda tidak mampu memberi nafkah kepada isteri sedangkan memberi nafkah adalah kewajipan dan tanggungjawab suami, apa lagi yang boleh bakal isteri atau isteri anda harapkan daripada anda nanti? Harapkan kewajipan menunaikan nafkah batin? Hmmm… secara kasarnyalah, sama sajalah anda dengan gigolo kat luar sana!!

Peranan dan tanggungjawab suami

Islam menetapkan setiap suami wajib menjalankan peranan dan tanggungjawabnya dengan sebaiknya. Dengan sebaiknya bermaksud berusaha sedaya upaya untuk menjalankan semua peranan dan tanggungjawab yang disenaraikan tanpa rasa lelah, jemu atau bosan.

Kewajipan melayani isteri dengan baik.
Tanggungjawab seorang suami yang paling utama ialah melayan isteri dengan penuh kebaikan. Seorang suami wajib melayani isterinya dengan tingkah laku yang baik dan menuruti kehendak isteri dalam perkara yang sesuai dan munasabah mengikut syarak.
Maksud layanan yang baik bukan sekadar tidak memukul atau menampar tetapi layanan yang baik seperti yang dikehendaki di dalam Islam malah undang-undang perkahwinan agama lain juga ialah suami perlu menjaga hati dan perasaan isteri agar tidak dilukai dan disakiti. Isteri berhak dilayan dengan penuh kemesraan, kelembutan dan dengan penuh kasih sayang. Suami juga perlu berusaha memupuk kasih sayang isteri seperti di dalam kes perkahwinan paksa.

Layanan yang baik juga bermakna isteri perlu diperlakukan seperti seorang manusia merdeka, bukannya hamba yang menurut segala arahan tuannya yang membabi buta. Seorang isteri perlu dipanggil dengan ucapan yang menunjukkan kasih sayang seperti nama manja isteri ataupun apa jua panggilan yang menggambarkan betapa suami menyintai dan menghargai isteri. Seorang isteri tidak berhak menerima kata-kata seperti bodoh, otak singkat atau apa juga panggilan yang menyakitkan hati.

Memberi nafkah zahir yang sempurna mengikut kemampuan
Tanggungjawab suami yang tidak kurang pentingnya ialah memberi nafkah untuk isteri dan anak-anaknya berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan segala keperluan isteri yang munasabah dan tidak bercanggah dengan syarak.Firman Allah SWT yang bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) berbanding kaum wanita dan juga kerana orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.” – surah al-Nisa’ ayat 34.

Kadar pemberian nafkah adalah mengikut kemampuan seorang suami dan suami tidak wajar membebankan dirinya melebihi dari kemampuannya yang sebenar. Maksud membebankan diri di sini ialah melakukan sesuatu yang melebihi kemampuan atau di luar upaya suami. Sebagai contoh berhutang dengan mana-mana pihak bagi merealisasikan kehendak isteri yang melampau.

Menyediakan rumah untuk isteri
Sebenarnya, menyediakan rumah atau tempat perlindungan untuk isteri dan anak-anak adalah termasuk di bawah kewajipan seorang suami menyediakan nafkah zahir. Namun, pengalaman saya melayani kerenah ahli masyarakat kita hari ini yang pelbagai, ada baiknya saya lakukan perincian. Tambahan pula, banyak kes kekecohan rumahtangga adalah disebabkan kegagalan suami menjalankan kewajipan menyediakan rumah untuk isteri.

Islam tak menetapkan tentang bentuk atau saiz rumah. Yang penting, ia adalah di dalam kemampuan suami. Memadailah sebuah rumah yang sesuai dan selesa bagi menjalani kehidupan seharian sebagai suami isteri seterusnya sebagai ibu bapa.

Melayani keperluan seks isteri
Ramai yang salah faham tentang layanan seks di dalam sesebuah perkahwinan. Rata-rata kes, kewajipan melayan keperluan seks diletakkan sepenuhnya kepada isteri.

Hakikatnya, sebagaimana pentingnya suami memenuhi keperluan material isterinya, menjadi tanggungjawabnya juga untuk melayani keperluan batin isteri. Kebiasaannya wanita memiliki sifat pemalu terutamanya untuk berbincang tentang kehendak seksualnya. Namun, sebenarnya mereka juga berkehendakkan kepada nikmat kepuasan ketika melakukan persetubuhan (berjimak), sama seperti suami.

Bersikap romantik terhadap isteri
Tahukah anda, Rasulullah SAW sering mengucup isteri baginda dengan penuh rasa kasih sayang. Rasulullah SAW pernah mencium isterinya sebelum pergi menunaikan solat di masjid.Saya tahu, memang ramai yang mencium isteri tapi berapa kalikah anda mencium isteri anda dengan penuh kasih sayang; bukan sekadar ciuman selamba atau ciuman penuh ghairah?

Saya akui, budaya ini memang agak asing bagi masyarakat kita. Kenapa jadi asing? Sebab kita tidak membiasakan diri kita melakukannya. Lantas, ciumlah isterimu wahai para suami! Bukan membiasakan diri dengan budaya barat sebaliknya mengikut sunnah Rasulullah SAW. Justeru, apa lagi yang menghalang anda untuk mencium isteri atau apa-apa juga perlakuan romantik lain?

Bergurau dengan isteri
Rasulullah SAW sering bergurau senda dengan para isterinya. Aisyah r.anha telah berkata yang bermaksud: “Rasulullah berlumba lari denganku, maka aku menang ketika itu kerana aku belum gemuk. Kemudian, setelah gemuk aku berlumba lari dengannya, maka baginda memenanginya. Lalu baginda bersabda: Kemenangan ini sebagai penebus kekalahan yang lalu.” - hadis riwayat Abu Daud.

Jika Rasulullah SAW boleh bersenda gurau dengan isteri baginda, kenapa tidak anda?

Meluangkan masa bersama isteri
Walau sesibuk mana sekalipun menguruskan tugasan, suami tetap perlu berusaha meluangkan waktu bersama isterinya. Tidak dinafikan, kesibukan suami di luar rumah dengan kegiatan-kegiatan lain di samping mencari nafkah menyebabkan dia mengabaikan peranannya sebagai suami. Dia terlupa isterinya memerlukan belaian manja seorang suami untuk menghiburkan hatinya.

Ada suami yang hanya pulang dengan wajah kelesuan, tidak bermaya dan terus melelapkan mata tanpa berbual dengan isteri. Yang lebih perit adalah apabila suami membawa masalah-masalah dari luar dan melepaskan geramnya terhadap isteri.

Ya!! Isteri anda tahu anda penat. Anda bekerja mencari nafkah untuk keluarga. Tetapi anda juga harus faham kehendak isteri anda. Kalau sehari dua tidak dilayan, mungkin boleh ditahan. Tetapi jika selalu saja begitu, tidak diendah dan dipedulikan? Tambah bila ada orang yang mampu menggantikan tempat anda. Ingat!! Isteri anda juga adalah manusia biasa. Jangan selalu mengharapkan pemahaman dan pengertiannya sebaliknya anda sendiri gagal memahami dan mengerti kehendak dirinya.

Uruskanlah kerja anda dengan baik. Usahakan untuk anda meluangkan masa bersama isteri anda. Jika Rasulullah SAW mampu meluangkan masa baginda dengan isteri, kenapa tidak anda?

Wujudkan suasana ibadah dalam rumahtangga

Lelaki dipertangungjawabka n oleh Allah SWt sebagai pemimpin keluarga. Pemimpin yang baik semestinya lah seorang pemimpin yang mengutamakan segala suruhan-Nya. Lantas, menjadi tanggungjawab seorang suami untuk mewujudkan suasana ibadah di dalam rumahtangga.

Bagaimana caranya? Paling utama, seorang suami hendaklah mengerjakan segala suruhan Allah SWT dan meninggalkan segala larangan-Nya. Solat lima waktu yang wajib mesti dikerjakan bersungguh-sungguh. Pastikan isteri dan anak-anak juga mengerjakan solat yang wajib. Malah, satu kelebihan jika anda sebagai suami dan bapa dapat mengimamkan isteri dan anak-anak anda. Tak perlu jadi ustaz atau imam, jadilah diri anda sendiri yang sentiasa mengutamakan tuntutan agama dan keredhaan Ilahi, insyaAllah, perkahwinan dan rumahtangga anda akan aman harmoni.

Sentiasa tunjukkan wajah ceria
Tidak dapat dinafikan, raut wajah seseorang boleh menggambarkan pelbagai makna malah mampu mempengaruhi suasana hubungan suami isteri. Wajah yang ceria semestinya akan dapat menenangkan jiwa isteri. Walau sesusah mana pun hati anda, cuba juga tampilkan wajah ceria. Masalah di tempat kerja jangan sesekali dibawa pulang ke rumah kerana ia boleh membantutkan keceriaan rumahtangga anda. Bukan tak boleh nak bercerita kepada isteri malah sewajarnya anda berkongsi setiap masalah anda dengan pasangan anda tetapi anda perlu pastikan luahan anda itu tidak mengganggu keceriaan rumahtangga anda.

Menjaga penampilan diri
Bukan sahaja wajah yang perlu ceria, suami juga hendaklah menjaga penampilan diri agar sentiasa kelihatan menarik dan bersih. Hakikatnya, bukan isteri sahaja perlu berhias untuk suami tetapi para suami juga perlu berhias dan tampil segak dan kemas di hadapan isteri. Bukan perlu papa untuk bergaya kemas tetapi cukuplah sekadar sejuk mata memandang. Yang sejuk mata memandang inilah yang menjadi masalah kepada sesetengah pihak selepas berkahwin.

Sahabat Rasulullah SAW, Ibnu Abbas r.a pernah menceritakan bahawa Rasulullah SAW menyuruh beliau tampil kemas dan segak di hadapan isteri: “Sebagaimana isteri kamu berhias untuk kamu, kamu juga perlu berhias untuk isteri kamu.”

Bersabar melayani kerenah isteri
Wanita sinonim dengan sikap emosional dan suka ikut perasaan. Lantaran itulah, para suami perlu bersabar ketika menghadapi kerenah dan sikap isteri.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Nasihatilah wanita dengan baik. Sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk dan bahagian paling bengkok dari tulang rusuk adalah bahagian atasnya. Seandainya kamu meluruskannya bererti kamu mematahkannya dan seandainya kamu biarkan maka ia akan terus membengkok. Maka, nasihatilah wanita dengan baik.” - hadis riwayat al-Bukhari.

Hadis ini menegaskan agar setiap suami menasihati isteri dengan cara yang penuh hikmah dan lemah lembut. Jangan sesekali terburu-buru menggunakan kekerasan kerana ia bukan sahaja tidak mampu menyelesaikan permasalahan malah akan memburukkan lagi keadaan.

Hukum taat dan hormat

Seperti huraian di dalam persoalan yang dikemukakan, tanggungjawab seorang isteri yang paling utama ialah taat dan patuh kepada suaminya. Ketaatan seorang isteri kepada suami berada di tahap teratas, melebihi segala ketaatan kepada sesiapa pun juga termasuk ibu dan ayah kandung si isteri sendiri.

Persoalannya, apakah semua lelaki bernama suami kini, menepati kelayakan untuk ditaati dan dihormati sebagai suami? Saya pecahkan kepada dua bahagian: taat dan hormat. Taat dan hormat adalah dua perkara berbeza.

Seorang isteri wajib taat kepada segala kata-kata dan arahan suami selagi kata-kata dan arahan tersebut tidak melanggar saranan dan arahan hukum syarak. Isteri juga wajib hormatkan suami, menjalankan kewajipan yang wajib bagi isteri walaupun suami anda tidak berjaya (setelah berusaha sedaya upayanya) menjalankan peranan dan tanggungjawab yang wajib baginya secara sepenuhnya.

Ingatlah kaum wanitaku semua, walau siapa pun kita, walau apa juga jawatan yang kita pegang, walau apa juga gelaran atau bintang yang kita perolehi, selagi kita bernama isteri, selagi itulah kita perlu hormat, taat dan cintakan suami sepenuh hati. Bukannya sekadar cinta di kala suami berharta tetapi cinta sepanjang masa, di waktu senang juga di masa susahnya. Ya, saya tahu tugas menyara keluarga terletak di bahu suami tetapi dah nama sebagai isteri dan rakan kongsi suami, kita wajar membantu suami di kala suami susah dan menghadapi masalah kewangan dan segala masalah lainnya.

Bukannya bererti apabila tanggungjawab nafkah adalah di bahu suami dan apabila suami menghadapi masalah menunaikan kewajipannya itu, kita harus angkat kaki ataupun mencari lelaki lain sebagai pengganti. Sewajarnya, apabila keadaan ini terjadi, kita sebagai isteri menghulurkan bantuan dan sokongan kepada suami. Bantu selagi daya, sokong segala cara.

Ya… mungkin ada yang bimbang jika bantuan yang diberi disalahgunakan oleh suami. Risau jika sokongan yang dihulur, disalaherti pula oleh suami. Seperti yang pernah saya nyatakan sebelum ini, rekodkan setiap perbelanjaan yang kita hulurkan demi bantuan dan sokongan tersebut. Simpan segala bukti, insyaAllah, bukan meminta tetapi jika berlaku sesuatu yang tidak diingini di belakang hari, kita dah cukup pertahanan diri.

Persoalan penting juga, apakah tanggungjawab isteri melayani kehendak seks suami adalah mutlak? Tidak ada rukhsah atau pengecualian?

Hakikatnya, hadis-hadis yang diutarakan dan memang mantap di dalam minda ramai orang terutama suami, adalah sebagai menunjukkan betapa beratnya kewajipan isteri di dalam memenuhi kehendak batin suami kerana hanya isteri sebagai jalan melepaskan nafsu lelaki yang satu itu. Tetapi, bukan bererti kewajipan tersebut adalah muktamad, tidak ada campur bahagi. Sebenarnya kewajipan suami isteri di dalam rumahtangga termasuklah hubungan suami isteri lebih kepada berbentuk tolak ansur.

Matlamat perkahwinan adalah untuk kebahagiaan kedua-dua pihak. Sekiranya hanya satu pihak merasa bahagia sedang satu pihak lagi tertekan menderita, tidak ada gunanya perkahwinan yang dianjurkan oleh Islam. Sama juga di dalam hubungan suami isteri. Ianya untuk kepuasan kedua-dua pihak. Sekiranya si isteri melakukan di dalam keadaan terpaksa, di mana nikmatnya yang Allah janjikan untuk pasangan suami isteri tersebut?

Sebab itulah, suami perlu lebih bertolak ansur dan cuba memahami keadaan isteri.

Satu persoalan lagi, apakah isteri tetap wajib melayani kehendak batin suami yang sengaja gagal menunaikan tanggungjawab? Hakikatnya, terdapat dua jawapan bagi soalan ini iaitu ya dan tidak!
# Ya - jika suami anda daripada kalangan yang sukar menahan nafsunya dan jika anda tidak melayaninya, membolehkan dia terjebak ke lembah maksiat.
# Tidak - jika anda tahu dan yakin dengan penolakan anda itu tidak menyebabkan suami anda mencari kepuasan di luar.

Ingatlah! Jika suami mengarahkan isteri melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendak syarak, maka tika itu, isteri tidak wajar mentaati suami. Sama juga dengan kehendak batin suami yang sengaja gagal dan tidak bersungguh-sungguh menunaikan tanggungjawab, kehendak suami ini boleh ditolak dan isteri tidak akan berdosa sekiranya menolak permintaan suami. Kenapa? Kerana suami sengaja mengabaikan tanggungjawab. Hadis menyuruh isteri mentaati suami yang betul-betul seorang suami. Apa maksud betul-betul seorang suami?

Seorang suami yang betul-betul seorang suami ialah seorang suami yang berusaha menunaikan tanggungjawab nafkah zahir dan batin seorang isteri, bukan menunaikan nafkah batin sahaja. Masalahnya, menunaikan kehendak batin tu, bukan memenuhi kehendak isteri sangat sebenarnya tetapi lebih kepada memenuhi kehendak sendiri.

Lantas, wahai isteri.. bila suami anda berani menderhaka kepada Allah… maka anda tidak wajar lagi mentaati mereka. Jika anda, sebagai isteri… kecewa dengan sikap suami yang mengabaikan tanggungjawab dan tidak mampu atau enggan memenuhi kehendak seks suami, anda berhak menolak permintaan suami. Jangan bimbang dengan nusyuz. Anda bukan isteri yang nusyuz semata-mata enggan menunaikan kehendak suami yang dayus.

Seperti yang katakan tadi, jika tiba satu tahap suami tetap mempergunakan anda demi kepuasan nafsunya semata-mata dan anda tidak mampu untuk terus berpura-pura melayani kehendaknya, bertindak lah. Jangan biarkan diri anda berdosa hanya kerana ingin kekal dalam perkahwinan yang gagal. Pesanan saya kepada isteri yang mengambil alih tugas suami, simpan segala dokumen atau resit perbelanjaan anda. Jika suami anda mengambil tindakan kerana anda menolak ajakannya, anda berpeluang menggunakan semua itu sebagai pertahanan diri.

Tiada ulasan:

Solat Hajat Perdana 2011/1432

Majlis Khatam Al-Quran 1432

Tahsin al-Quran 2008 1

Tahsin al-Quran 2008 2

Kenangan Tahsin Al-Quran 2008

Marhaban SMKSA 2008 (Bacaan Rawi)

Mahrajan Kesenian Islam Peringkat Negeri Perak 2008

Interview Muhammad Ahmad Zahid

Naib Johan anti-Dadah Negeri Perak 2008

Nasyid Anti Dadah Kebangsaan 2008 - Perak (Soutul Imtiaz) [part1]

Jariah

Sekitar Kem Ibadah 2008 Bhgn 1

Kem ini telah diadakan pada hari Sabtu 19 Julai 2008 yang lalu. Bertujuan mendekatkan para pelajar kepada penghayatan Islam kepada Islam sebagai sebuah agama yang menjurus kepada ibadah.Bermula dari jam 7:30 sehingga 4:30 ptg. semoga pserta yang terlibat mendapat input yang baik dan memberi kesan kepada ibadah seharian mereka.

Sekitar Kem Ibadah 2008 Bhgn 2

Antara program yang dijalankan semasa Kem Ibadah ini adalah Celik al-Quran, klinik Solat,Ice Breaking dan Explore race.

Kelas Kemahiran al-Quran 2008

Sekitar gambar di MTQ Daerah Hilir Perak 2008

Sekitar Mahrajan Kesenian Islam Peringkat Negeri 2008

Sekitar Marhaban DiASTRO 2008

Satu Pertandingan Marhaban telah diadakan di Pusat membeli belah Jusco Ipoh. Pasukan Marhaban SMKSA telah menyertai pertandingan tersebut. oleh kerana persaingan yang begitu sengit pasukan SMKSA hanya mampu menduduki tempat ketiga dari enam pasukan yang bertanding. tahniah buat mereka. Semoga mereka terus maju dan berkembang dengan lebih pesat di masa akan datang.

Marhaban SMKSA

Nasyid SMKSA Perempuan

Nasyid SMKSA Lelaki

Kursus Pengurusan Jenazah 2007

Abd Al Basit Abd As Samad

KELAS KEMAHIRAN AL-QURAN SMKSA CHENDERONG BALAI