Fail Panitia Dan Buku Kelas Membaca dan Menghafaz alquranKKQ 2022

Contoh Soalan KKQ Ting 1-5

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

MAKDIS

Fail Panitia Dan Buku KKQ

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Kajian Tindakan PAI

25 Sep 2008

BUKTI KESYUKURAN

BAHARUDIN AYUDIN

Bulan syawal adalah bulan yang sungguh istimewa. Kedatangannya menyusul selepas kaum muslimin menempuh ibadat yang besar – ibadat puasa. Tempoh sebulan menjalani tarbiyah intensive menerusi madrasah Ramadan dengan solat, puasa, qiyam, sedeqah dan tilawah al-Quran bertujuan melahirkan insan muttaqin , apa kesannya ? tergambarkah selepas itu cirri cirri manusia muttaqin pada perinadi setiap muslim ? Apakah hubungan seharian dengan Allah semakin bertambah kukuh ? apakah hubungan harian sesama manusia terjalin erat dalam rangka mentaati Allah dan mencari keredaannya ? sesungguhnya segala gambaran penghayatan Islam selepas Ramadan adalah bukti kenyukuran seseorang hamba atas segala nikmat kurnian Allah, inilah yang dapat dirumuskan dari perintah Allah:


و لتكبرواالله على ما هداكم و لعلكم تشكرون – البقرة 185

Maksudnya: dan hendaklah kamu membesarkan Allah atas pertunjuk Nya yang diberikan kepada kamu mudahan2an kamu bersyukur.

Golongan yang tekun beribadah di sepanjang Ramadan dan menghayatinya dengan “iman” dan “ihtisab” dapat memahami dan merasai betapa besarnya makna hidayah dan betapa agungnya nikmat iman dan Islam. Justeru itu, kedatang syawal disambut dengan laungan takbir dan tahmid – laungan mengagung dan membesarkan Allah yang terbit dari hati yang bersih الله أكبر...الله أكبر.....الله أكبر و لله الحمد atau laungan yang tercetus dari hati yang suci, hati yang menginsafi betapa besarnya anugerah Allah kepadanya. Takbir, tahnid dan istaghfar adalah ungkapan ranbbaniy, ia adalah lafaz yang bergetar dari jiwa yang bersyukur, jiwa yang dapat merasai kemanisan iman dan menikmati kelazatan taat kepada Allah, firman Alah:

والذين اهتدوا زادهم هدى و ءاتاهم تقواهم – محمد 17

Maksudnya: Dan orang-orang yang mendapat pertunjuk , Allah menambah pertunjuk kepada mereka dan memberikan kepada mereka (balasan) ketaqwaannya.

Manakala golongan yag kecundang dan gagal dalam latihannya, gagal membebaskan diri dari pengaruh nafsu yang menguasai diri, maka ia ikut serta menzahirkan rasa gembiranya, tetapi menerusi gambaran yang pelik dan berlawanan sama sekali, ia menyambut dengan berbagai bentuk pesta hiburan, muzik dan nyanyian. Ia beroleh kepuasan dengan segala macam aktiviti membazir yang didalangi syaitan.Inilah yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w :

صوتان ملعونان في الدنيا ز الاخرة: مزمار عند نعمة و رنة عند مصيتة

Maksudnya: dua suara yang dilaknat di dunia dan akhirat: bunyi muzik ketika beroleh nikmat dan suara meratap ketika ditimpa musibah.

( Riwayat Al-Bazzar. Lihat sohih al-jami’ as-sighar wa ziyadatih (3801) Kata al-Albaniy: Hadith Hasan.

Tiada ulasan: