Fail Panitia Dan Buku Kelas Membaca dan Menghafaz alquranKKQ 2022

Contoh Soalan KKQ Ting 1-5

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

MAKDIS

Fail Panitia Dan Buku KKQ

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Kajian Tindakan PAI

12 Jun 2008

Tiga surah & Tiga kekuatan Orang islam

Tiga surah Perlu menjadi pegangan Umat islam

Pertama, surah Al-Fatihah.
Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita.

Kedua, Surah Al-Ikhlas.
Surah ini surah tauhid. Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.

Ketiga, surah Al-Kafirun.
Surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi,anak-anak mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman globalisasi, mereka mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana. Kalau mereka pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat. Mereka akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi mereka sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku'.

Orang Islam mesti ada tiga kekuatan.

Pertama, kekuatan minda Minda iaitu ilmu.
Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan > sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.
Kedua, kekuatan hati Hati ialah iman.
Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kala minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman.
Ketiga, kuat fizikal
Sekiranya tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda. Sekiranya ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang.

Tiada ulasan: