Fail Panitia Dan Buku Kelas Membaca dan Menghafaz alquranKKQ 2022

Contoh Soalan KKQ Ting 1-5

MODUL KKQ 2014 TING 3 & 5

MAKDIS

Fail Panitia Dan Buku KKQ

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Kajian Tindakan PAI

7 Ogo 2008

Teori Darwin bercanggah dengan Islam



TEORI Evolusi diasaskan oleh seorang pakar biologi dari England yang bernama Charles Robert Darwin 1809-1882 M.)

Beliau mengutarakan pendapatnya melalui bukunya bertajuk The Origin of Species by Means of Natural Selection pada tahun 1859.

Darwin menegaskan semua makhluk yang hidup sama ada manusia ataupun haiwan berasal daripada keturunan yang sama.

Keturunan awal ini kemudiannya berubah daripada satu tahap ke tahap lain bagi menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang sentiasa berubah.

Hasil daripada perubahan-perubahan yang memakan masa jutaan tahun, akhirnya lahirlah makhluk yang kompleks bernama manusia.

Jika teori ini benar, kita pasti akan bertemu dengan makhluk-makhluk pertengahan yang separuh binatang dan separuh manusia, separuh binatang laut dan separuh darat, separuh burung dan separuh haiwan biasa kerana teori evolusi menuntut wujudnya makhluk seumpama itu sebagai bukti kebenarannya.

Namun, sehingga hari ini makhluk seumpama itu tidak tidak ditemui sehingga pada suatu masa Darwin sendiri meragui teorinya.

Di dalam bukunya tersebut beliau berkata, ``Jika makhluk-makhluk berubah daripada satu spesies ke spesies yang lain, mengapa tidak ditemui spesies pertengahan itu (transitional forms). Mengapa kehidupan wujud di dalam keadaan teratur dan tidak kelam-kabut? Mengapa makhluk penghubung di antara satu spesies dengan spesies yang lain tidak wujud? Perkara inilah yang telah memeningkan kepalaku selama ini?''

Bagi membuktikan kewujudan spesies pertengahan ini, penipuan dilakukan oleh ahli-ahli sains tertentu.

Sebagai contoh, 50 tahun dulu pakar-pakar dalam bidang evolusi menggemparkan dunia dengan penemuan sejenis ikan Coelacanth yang dikatakan hidup 410 juta tahun dulu dan tidak wujud lagi pada hari ini.

Bagi mereka ikan ini adalah bukti spesies pertengahan berbentuk separuh ikan dan separuh haiwan darat kerana mempunyai paru-paru, otak, sistem penghadaman dan sistem yang membolehkannya berjalan di darat.




Namun pada 22 Disember 1938, ikan jenis yang sama ditemui di Laut India, diikuti dengan 200 penemuan lain dalam jangka masa beberapa tahun sahaja.

Hari ini pakar-pakar sains mengesahkan bahawa ikan Coelacanth adalah ikan asli yang tidak ada kaitan sama sekali dengan spesies pertengahan yang disebutkan oleh pakar-pakar evolusi.

Majalah Bilim ve Teknik mendedahkan bahawa apa yang didakwa berhubung dengan ikan Coelacanth yang mempunyai otak, paru-paru dan sebagainya adalah pembohongan semata-mata.

Secara dasarnya teori Darwin menafikan kewujudan Tuhan. Kuasa penentu dalam proses evolusi adalah natural selection atau `kuasa semula jadi'.

Justeru, pengasas teori komunikasi, Karl Max, mengagumi Charles Darwin sehingga dalam bukunya, Das Kapital beliau menganggap dirinya sebagai pengikut setia Charles Darwin.

Islam menentang teori Darwin sebagaimana Islam menentang semua teori yang mengingkari kewujudan kuasa Tuhan.

Tambahan daripada itu, dalam hadis yang diriwayatkan oleh Tirmizi dan Abu Daud, nabi s.a.w. bersabda, Manusia berasal daripada Adam dan Adam berasal daripada tanah.

Teori-teori Darwin dan Machiavelli yang disebutkan ini adalah sebahagian daripada jahiliah atau kesesatan yang mempengaruhi pemikiran manusia pada hari ini.



Umat Islam perlu mempunyai kefahaman yang betul berkenaan Islam supaya mereka tidak mudah terpedaya dengan isme-isme ini.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Thabrani, Nabi s.a.w. bersabda, Allah paling murka kepada mereka yang beragama Islam tetapi mengikut landasan jahiliah, dan juga kepada mereka yang ingin menumpahkan darah seseorang tanpa hak.

Tiada ulasan: