Soalan KKQ Ting 1- 5

Kemahiran al-Quran

Pendidikan Syariah Islamiyyah Ting. 4 & 5

BAHAN PEPERIKSAAN KKQ

MODUL KKQ TING 3 & 5

Nota Kerja Pendidikan Syariah Islamiyyah

Pendidikan Al-Quran Sunnah

Kajian Tindakan PAI

Contoh Sasaran Kerja Tahunan SKT

Contoh Head Count dan Perancangan Strategik Pend. Syariah & B.Arab

Fail MAKDIS (Majlis Kegiatan Dakwah Islam Sekolah)

Nilai Kecergasan dalam Menggugah Kekuatan Mental dan Fizikal

Penilaian Kecergasan (Biomarker)

Penilaian kecergasan yang berupa senaman-senaman atau gerakan tertentu yang secara kasarnya dapat mengukur tahap kecergasan anda. Seperti yang telah disebutkan sebelum ini, jika anda cergas, otot anda kuat dan lebih banyak senaman dan gerakan yang mampu anda lakukan. Begitu juga sebaliknya. Ia terbahagi kepada beberapa ujian berikut.

1) Ketulan otot dan kekuatan otot
Diuji dengan cara melakukan sit-up atau senaman mengangkat badan dengan menggunakan otot perut tanpa bantuan tangan atau lain-lain anggota. Dalam keadaan baring terlentang, dan tangan di sisi, angkat badan anda supaya berada dalam posisi duduk. Kemudian baring dan ulang semula. Bilang jumlah situ-up yang mampu anda lakukan dalam masa seminit.

Keputusan kecergasan otot anda adalah seperti berikut:
Bagi lelaki : 40 kali seminit-Cemerlang, 30 kali seminit-Baik, 20 kali seminit-Buruk
Bagi Wanita : 33 kali seminit-Cemerlang, 23 kali seminit-Baik, 13 kali seminit-Buruk

2) Kandungan lemak dalam badan
Ujian ini dilakukan dengsan cara mencubit bahagian pinggang atau perut dan bahagian dalam lengan atas. Cubitan dilakukan dengan dua jari dalam keadaan berdiri tegak.
Keputusannya: Jika anda mampu untuk menarik cubitan anda sebanyak 1 inci atau lebih tisu (lemak) di kawasan yang disebutkan, maka terdapat kelebihan lmak di dalam badan anda. Jika kurang dari satu inci maka kandungan lemak dalam badan anda adalah optimum. Secara kasarnya, setiap satu perempat (1/4) inci lebhan dari 1 inci yang disebutkan di atas mewakili lebihan lemak dalam badan anda sebanyak 10 pound atau 4.3kg.

Contohnya, sekiranya anda berjaya mencubit sebanyak 1 ½ inci maka lebihan lemak di badan anda secara kasarnya adalah 2 x 4.3kg iaitu 8.6kg
Seperti yang disebutkan sebelumnya, semakin cergas seseorang itu, semakin kurang peratusan lemak di dalam badannya, maka jika terdapa lebihan lemak dalam ujian ini, kecergasan anda juga adalah amat berkemungkinan berada pada tahap yang rendah.

3) Efisiensi peparu
Ketahan sistem jantung dan berdaran darah mampu meningkatkan fungsi peparu anda. Oleh itu ujian ini menilai sejauh mana peparu anda boleh diletakkan dalam kategori yang cergas
Anda dikehendaki menahan nafas dan mengira tempoh masa ada mampu menahan nafas. Keputusannya, jika anda mampu menahan nafas selama 45 saat atau lebih lama dari itu, maka fungsi peparu anda berada pada tahap yang efisien. Jika kurang maka anda perlu meningkatkan kecergasan anda.

4) Kelenturan tubuh
Kelenturan tubuh dan anggota memastikan otot anda sentiasa bersedia untuk bergerak cergas dan mapu dilentukkan tanpa kecederaan dan sebagainya.
Ujian ini dilakukan dengan cara duduk berlunjur kaki dan cuba menjulurkan hujung jari tangan anda sejauh yang mungkin ke depan melakaui batas tapak kaki anda. Semakin jauh anda mampu menjulurkan hujung jari anda, tahap kelenturan anda semakin baik.
Keputusan uhian kelenturan ini adalah dengan menjadikan tumit anda sebagai batas 0 inci:
Bagi Lelaki : >2 ½ inci-cemerlang, >1 ¼ inci-baik, <-2 inci-buruk
Bagi Wanita : >3 ¼ inci-cemerlang, >2 inci-baik, <-1 ½ inci-buruk
Wanita adalah diketahui mempunyai kelenturan yang lebih tinggi berbanding lelaki, sebab itu bacaan bagi wanita adalah lebih tinggi.

5) Denyutan nadi
Denyutan nadi seorang yang cergas adalah kurang dari seorang yang tidak. Sebab utamanya ialah kerana pengepaman jantungnya yang lebih efisen. Bayangkan, sewaktu anda dalam keadaan rehat, jantung anda akan mengepam puratanya 5.5 liter darah seminit (lebih kurang 4 botol spritzer yang besar-1.5liter) ke seluruh badan dan sewaktu berada dalam keadaan yang aktif melakuakn aktiviti berat, jantung anda akan mengepam 15-25 liter darah seminit (lebih kurang 14 botol spritzer) ke seluruh badan. Tetapi bagi seorang atlit, jantungnya akan mampu untuk mengepam 30-40 liter darah seminit sewaktu melakukan aktiviti yang sama. Jadi anda dapat memikirkan, siapakan yang akan penat dahulu, tercungap-cungap sementara siapa yang akan dapat meneruskan aktiviti tanpa sebarang masalah.

Purata denyutan nadi manusia sewaktu rehat adalah 70 kali seminit. Semakin cergas jantung anda semakin kuranglah denyutan nadinya sewaktu rehat. Cuba kira denytan nadi anda semasa rehat melalui nadi di pergelangan tangan anda dan dikira selama 1 minit.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini